سئو در اينستاگرام

طراحي وب سايت با سايت ساز سايتچين

سئو در اينستاگرام

۳۰ بازديد

در سرچ اينستاگرام كه در قسمت Explore تعبيه شده، شما مي‌توانيد مكان، اسم فرد و يا برچسبي را جستجو كنيد، به عبارتي انواع كيورد براي سرچ كردن داريد، همانند گوگل كه اگر مكاني (لوكيشن Location )  را جستجو كنيد شكل نتايج براي شما متفاوت خواهد بود.

يك آزمايش انجام دهيد، در دو اكانت مختلف يك عبارت يكسان را در سرچ اينستاگرام جستجو كنيد، به احتمال زياد نصف نتايج فرق خواهند داشت، همين موضوع در نتايج گوگل هم وجود دارد و براساس تاريخچه جستجوي شما و اي‌پي IP نتايج فرق خواهد داشت.

در اينستاگرام قابليت پاك كردن تاريخچه جستجو در تنظيمات اين نرم افزار وجود دارد و كافي است به قسمت  Clear Search History  برويد.

هر چند تفاوت هاي بسياري در جستجوي اينستاگرام و گوگل وجود دارد، به عنوان مثال شما اگر جمله‌اي را در اينستاگرام جستجو كنيد به احتمال زياد نتيجه‌اي را پيدا نخواهيد يافت. چرا كه ماهيت اين شبكه اجتماعي تصوير محور است و در پست‌ها عكس و يا ويديو مشاهده مي‌كنيد و اگر متني در پست وجود نداشته باشد به احتمال زياد آن پست امكان نمايش در نتايج را ندارد، مگر لوكيشن عكس مشخص شده باشد.

Hashtag و Keyword

پست در اينستاگرام بدون متن و هشتگ Hashtag شانس كمتري دارد تا ديده شود. به نظر من اينستاگرام قابليت تشخيص موضوع عكس درون پست را بدون متن و هشتگ ندارد، پس متن و هشتگ همانند متن و كلمات كليدي در وبسايت اهميت بالايي دارند. ولي زماني كه مي‌گوييم اهميت بالايي دارند به معناي آن نيست كه بايد زياد استفاده شود. مثل اين مي‌ماند كه بگوييم قرص x براي شماي y مفيد است ولي اگر همان قرص را كم بخوريد و يا زياده ‌روي كنيد اثرات منفي براي شما خواهد داشت.

بدانيد كه گذشتن برچسب نامرتبط اثرات بدي بر روي صفحه و پست‌هاي شما خواهد داشت. حتما دقت كرده‌ايد كه بعضي ها براي جذب و ديده شدن (البته به خيال خودشان) از برچسب هاي پرطرفدار #ايران و يا #دختر #زيبا و … استفاده مي‌كنند درحالي كه پست آنها ارتباطي با برچسب ندارد و همه اين موارد را به نظر بنده اينستاگرام بررسي مي‌كند و اينستاگرام اگر بداند كه كاربران بعد از جستجو زمان كمي در پست شما سپري مي‌كنند و سريع وارد پست ديگر در يك پيج ديگر مي‌شوند در آن پست بيشتر مي‌مانند و اين رفتار را سايرين هم تكرار مي‌كنند، اينستاگرام پست شما را به همانند رفتار گوگل به قسمت متروكه خودش انتقال مي‌دهد.
در سئو مي‌توان با Time on Page اين موارد را بررسي كرد، حال شايد ما در اينستاگرام Time on Post داشته باشيم هر چند خودمان نمي‌توانيم آمارش را دريابيم.

 

Interaction و Behavior

تعامل (Interaction) كاربران نشان دهنده زنده بودن آن كسب و كار است و بايد در هر كسب و كاري و در هر اندازه‌اي اين تعامل‌ها رصد شوند و همينطور بهبود پيدا كنند. در اينستاگرام امكان ارزيابي تعاملات كاربران هم وجود دارد هر چند به قدرت ابزارهاي آناليز يك وبسايت نمي‌رسد. تعامل كاربران در يك وبسايت در سئوي آن سايت بسيار اثرگذار است، تعامل‌هايي همانند نظر گذاشتن، به اشتراك گذاشتن و ديدن ساير صفحات و ماندن در سايت و … مواردي كه دقيقا در اينستاگرام هم وجود دارد حال با كمي تفاوت.

براي برقراري تعامل بيشتر در اينستاگرام مي‌توانيد از استوري هم استفاده كنيد. همانطور كه در قسمت آمار اشاره كردم از ۵۰۰ ميليون اكانت فعال روزانه اينستاگرام بيش از ۴۰۰ ميليون آن‌ها استوري‌هايشان را چك مي‌كنند. اين آمار فوق العاده‌اي است. مي‌توانيد در استوري سوال و جواب را براي تعامل انتخاب كنيد و يا از نظرسنجي استفاده كنيد. و يا حتي اين تعامل را در بين اينستاگرام و سايت به اشتراك بگذاريد و در استوري لينك آدرس وبسايت را قرار دهيد. البته بايد بالاي ۱۰كا عضو داشته باشيد تا بتوانيد لينكي را در استوري درج كنيد. فقط فراموش نكنيد كه لينك‌ها را هم بايد رديابي كنيد و بهتر است از UTM استفاده كنيد، اگر نمي‌دانيد UTM چيست بعدا به آن اشاره خواهيم كرد.

نكته مهم اين است كه بايد بهترين زمان براي انتشار پست‌هاي خود را در اينستاگرام پيدا كنيد، به نظر من نمي‌توان يك ساعات كلي و مناسب براي همه نوع كسب و كارها مشخص كرد. براي اينكه بهترين زمان انتشار پست را پيدا كنيد، پيشنهاد ميكنم در ساعات مختلف پست‌هايي كه تقريبا يك موضوع را دنبال مي‌كنند انتشار دهيد و سپس بازخوردها و تعامل‌هاي كاربران را رديابي كنيد. در اين صورت است كه شما مي‌توانيد از نهايت تعامل كاربرانتان استفاده كنيد.

Insights و Google Analytics

در insight يك سري اعداد در قالب تعامل را نشان مي‌دهد مثل لايك، كامنت و سيو، و حالا اگر اين تعداد تقسيم بر تعداد كل فالوورها بكنيم و سپس ضرب در ۱۰۰ كنيم نرخ تعامل يعني Engagement rate به دست مي‌آيد. اگر شما در گوگل جستجو كنيد “Engagement Rate Instagram” ابزار مفيد سايت influencermarketinghub.com به اين آدرس نمايش داده مي‌شود كه مي‌تواند براي شما درصد تعامل را بگويد.

شما در insights مي‌توانيد تعداد بازديد در روز و همينطور تعداد ديده شدن‌هاي منحصربه فرد و البته تكراري را مشاهده كنيد. شما مي‌توانيد متوجه شويد كه از كدام پست بيشترين فالوور را جذب كرده‌ايد و يا اينكه بهترين پست از نظر لايك، نظر و … كدام پست است. آمارهاي مربوط به استوري هاي خود را ميتوانيد مشاهده كنيد و همينطور يك سري داده ها مربوط به كاربران همانند لوكيشن، جنسيت و بازه سني كه همه اين داده‌ها مي‌تواند در جاي خود اثر بخشي مناسبي داشته باشد.

از طرفي ابزار influencermarketinghub مي‌توانيد يك ابزار عالي براي ارزيابي صفحاتي باشد كه قصد تبليغ آن را دارد و مي‌توانيد درصد تعامل كاربران آن صفحه را بررسي كنيد و يا اگر قصد خريد يك صفحه در اينستاگرام را داريد باز اين ابزار بسيار مي‌تواند به شما در اين امر كمك كند.

سئو در اينستاگرامReach و User

در Insights اينستاگرام يك پارامتري داريم به نام Reach كه تعداد بازديد از اكانت‌هاي منحصربه‌فرد را نشان مي‌دهد. اين مقدار شبيه به پارامتر User در ابزار گوگل آناليتيكس است. البته براي ديدن آمار هر پست Reach در پايين هر پست بر روي View insights كليك كنيد و اگر قصد داريد Reach كلي صفحه را مشاهده كنيد بر روي تنظيمات كليك كنيد و سپس Insights انتخاب كنيد و Reach يعني آمار كلي بازديد منحصربه‌فرد از پيج شما را مي‌‌توانيد مشاهده كنيد.

impressi با on و impression

تعداد impression يعني تعداد دفعات ديده شده (شايد يك نفر ۱۰ بار ببيند و ۱۰ تا impression آن پست بخورد). يك پست مي‌تواند از قسمت Home و يا Profile و يا Explore هم Impression بخورد و البته جاهاي ديگر هم دارد مثلا از طريق فالوو كردن برچسب ها و يا براساس جستجوي لوكيشن پست شما impression  بخورد. يك راه هم وجود دارد و اينكه شخصي قبلا پست شما را سيو كرده و حالا دوباره آن را ببيند و اين باعث مي‌شود دوباره impression آن پست بالا برود.

Comment

پاسخ دادن به نظرت كاربران نه تنها باعث بهبود تجربه كاربري و ارتقاي آن برند ميشود، بلكه به سئو و بهينه سازي آن صفحه هم كمك مي‌كند. همين موضوع در اينستاگرام موجود است و وقتي نظرات پست‌هاي سايت ديجي‌كالا را در اينستاگرام مشاهده مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه چرا نرخ تعامل كاربران در اين صفحه بالا است. چرا كه پاسخ تمام نظرات را در صفحه اينستاگرام خود اين برند قوي ايراني درج مي‌كند. و يا مسابقه هايي كه ديجي كالا مي‌گذارد و براي تگ كردن دوستانتان شما را تشويق مي‌كند.

IGTV و Youtube

Live يك قابليت تقريبا جديد در اينستاگرام است. شما در يوتيوب هم مي‌توانيد ويديو Live داشته باشيد، اگر كمي در حوزه سئو فعاليت كرده باشيد حتما مي‌دانيد كه قوي‌ترين شبكه اشتراك گذاري ويديو كه سئو بسيار قوي دارد و خود اصلا يك موتور جستجو به حساب مي‌آيد، وبسايت يوتيوب است.

Live هم يك ويديو زنده در اينستاگرام است كه مي‌توان آن را ۲۴ ساعت ذخيره كرد بعد از برگزاري Live آن را در IGTV درج كرد (Instagram TV). قسمت IGTV شبيه به كانال هاي ويديويي در شبكه هاي اشتراك گذاري ويديو است. و به مدت ۱۰ دقيقه مي‌توان در IGTV ويديو درج نمود. و يا اصلا مي‌توانيد يك ويديو ويرايش شده و حرفه اي به صورت آفلاين در IGTV آپلود كنيد. البته اگر اكانت شما در اينستاگرام Verify شده باشد تا ۶۰ دقيقه هم مي‌توانند در IGTV ويديو آپلود كنيد.

در آخر

اميدواريم اين مقاله براي شما در سئو در اينستاگرام مفيد بوده باشد و توانسته باشيد بيشترين بهره را از آن ببريد. بهتر است بدانيد براي مديريت دايركت اينستاگرام مي توانيد در مدير هاب ثبت نام كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.