مزايا داكت اسپليت اينورتر

طراحي وب سايت با سايت ساز سايتچين

مزايا داكت اسپليت اينورتر

۲۸ بازديد

در اين مقاله قصد داريم مزايا داكت اسپليت اينورتر را مرور كنيم. داكت اسپلت يا كولر گازي كانال دار نوعي اسپليت داراي كانال است كه داراي يك يونيت خارجي و يك يونيت داخلي است كه براي تأمين سرمايش و گرمايش چندين فضاي مجاز به كار مي رود. داكت اسپليت مي تواند معمولي يا اينورتر باشد. اسپليت اينورتر داراي كمپرسور اينورتر يا دور متغير است. در اين مقاله مي خواهيم مزاياي داكت اسپليت اينورتر را براي شما توضيح دهيم. با سرما ماركت همراه باشيد تا ضمن معرفي سيستم فن كويل و انواع آن، شما را با داكت اسپليت اينورتر و مزاياي فراوانش آشنا كنيم.

مروري بر اسپليت ها و مزايا داكت اسپليت اينورتر

اسپليت ها دستگاه هاي سرمايشي و گرمايشي بسيار خوبي براي ساختمان هاي كوچك مثل واحدهاي آپارتماني و دفاتر اداري هستند. اين دستگاه ها داراي يك يونيت خارجي مي باشند كه در خارج از ساختمان نصب مي شود و يك يونيت داخلي دارند كه درون ساختمان نصب مي شود.

اين دو يونيت از طريق لوله كشي ها و كابل كشي هايي با هم ديگر مرتبط مي باشند. كار يونيت داخلي اين است كه حرارت را از هواي درون ساختمان بگيرد و آن را به هواي بيرون از ساختمان منتقل كند.

اما اسپيلت چگونه اين كار را انجام مي دهد؟

در اسپليت ها بين يونيت خارجي و يونيت داخلي يك سيكل تبريد برقرار است. اين سيكل تبريد با انتقال مايع مبرد سردي از يونيت خارجي به يونيت داخلي و ورود آن به كويل تبخيري شروع مي شود.

كويل يا مبدل حرارتي ساختاري از جنس يك فلز داراي هدايت حرارتي بالا است كه با فرآهم آوردن سطحي وسيع، امكان تبادل حرارتي سريع بين سيالي كه درون كويل در جريان است و سيالي كه با ديواره خارجي كويل در تماس است را فرآهم مي آورد. در مجموع، دو نوع كويل وجود دارد: كويل پوسته-لوله (shell-tube) و كويل لوله-پره (tube-fin).

در اسپليت ها بيشتر از نوع لوله-پره استفاده مي شود ولي كويل پوسته-لوله نيز در بعضي اسپليت ها مورد استفاده قرار مي گيرد. در اينجا صرفا در رابطه با كويل لوله-پره صحبت مي كنيم و براي آشنايي با كويل پوسته-لوله مي توانيد به مقالات سرماماركت در رابطه با چيلرها مراجعه كنيد.

كويل لوله-پره يا فين-تيوب، شامل رديفي از پره هاي توخالي است كه به طور موازي با فاصله بسيار كم در كنار هم قرار دارند و با لوله هايي به هم ديگر متصل هستند.

 

آيا تعويض فيلتر تصفيه آب الزامي است؟

سوالات رايج درباره چيلر تراكمي

چيلر هوا خنك يكي از سيستم هاي برودتي

مايع مبرد

مايع مبرد از يك سمت كويل وارد و از سمت ديگر آن خارج مي شود. عبور مايع مبرد از درون پره هاي كويل، امكان تبادل حرارتي آن با هواي درون ساختمان را فرآهم مي آورد. اسپليت ها داراي فن هايي از نوع آكسيال، سانتريفيوژي يا تانژانتي هستند كه هواي درون ساختمان را از لا به لاي پره هاي كويل رد مي كنند. اين كار سبب مي شود كه تبادل حرارتي با سرعتي كه براي انجام عمل سرمايش مناسب است، صورت گيرد.

با اين عمل مايع مبرد حرارت را از هوا جذب مي كند و رفته رفته شروع به تبخير شدن مي نمايد به همين دليل به كويل اسپليت ها، كويل تبخيري گفته مي شود.

سيكل تبريد

در ادامه سيكل تبريد، مايع مبرد گرم و در حال تبخير به سمت يونيت خارجي مي رود و وارد قطعه اي به نام تبخير كننده مي شود تا تحت فشار پايين به گاز مبرد تبديل شود. گاز مبرد گرم توسط كمپرسور فشرده شده و به سمت كويل كندانسر در يونيت خارجي رانده مي شود.

به دليل فشار بالاي گاز مبرد در كندانسر، اين گاز شروع به تقطير كرده و حرارتش را از دست مي دهد. فن كندانسر با پرتاب هوا به سمت كويل كندانسر در انتقال حرارت از كويل به هواي خارج از ساختمان نقش دارد و كندانسر را خنك مي كند. در نتيجه مبرد به صورت مايعي سرد از كندانسر خارج شده و به كويل تبخيري در يونيت داخلي باز مي گررد تا چرخه تبريد به همين ترتيب ادامه يابد.

عمل گرمايش در اسپليت هاي داراي مپم حرارتي، عكس عمل سرمايش است و در اسپليت هاي ديگر از هيترهاي الكتريكي براي گرمايش استفاده مي شود.

تفاوت اسپليت، داكت اسپليت و مولتي اسپليت چيست؟

هر اسپليت داراي يك يونيت خارجي و يك يونيت داخلي است و براي تأمين سرمايش و گرمايش يك فضاي واحد طراحي شده است. داكت اسپليت نوعي اسپليت است كه يونيت داخلي آن به كانال كشي هايي وصل مي شود تا بتواند چندين فضاي مجزاي درون ساختمان را پوشش دهد. مولتي اسپليت داراي يك يونيت خارجي است كه به چند يونيت داخلي كه هر كدام در بخش مجزايي از ساختمان نصب مي شوند، متصل است.

تفاوت اسپليت معمولي و اسپليت اينورتر چيست؟

هر سيستم اسپليت داراي يك ترموستات است كه از سه طريق مي تواند دماي داخل ساختمان را ثابت نگه دارد: تنظيم سرعت فن در يونيت هاي داخلي داراي داراي فن هاي چند سرعته، تنظيم ميزان ورود مبرد به كويل در يونيت هاي داخلي VRF و تنظيم عملكرد كمپرسور. كمپرسورها دو نوع هستند: كمپرسور معمولي و كمپرسور اينورتر.

كمپرسور معمولي فقط يك دور موتور دارد و حالت ديگر آن خاموش است. اين در حالي است كه كمپرسور اينورتر داراي دور متغير است و بنابراين به آن دورمتغير نيز گفته مي شود. در اسپليت معمولي، ترموستات مدام كمپرسور را خاموش و روشن مي كند تا دماي هواي داخل ثابت نگه داشته شود ولي در اسپليت اينورتر، ترموستات دور موتور كمپرسور را كم و زيادي مي كند و اينگونه سبب ثابت ماندن دما مي شود.

مزايا داكت اسپليت اينورتر چيست؟

داكت اسپليت اينورتر با مجهز بودن به شبكه اي از داكت ها يا كانال ها مي تواند چندين فضاي مجزا را پوششش دهد. در صورتي كه در انتهاي كانال ها ديفيوزرهاي ترموستات دار نصب شود، اين امكان نيز وجود دارد كه دماي هر فضا به طور مجزا تنظيم شود و فشار هوا نيز افت نكند و هوا با فشار مناسب به درون اتقاق پرتاب شود.

هزينه نصب اوليه و هزينه هاي جاري داكت اسپليت نسبت به مولتي اسپليت كه كاربرد مشابهي دارد، كمتر است ولي بايد فضايي براي كانال كشي ها در ساختمان وجود داشته باشد و ممكن است سر و صداي داكت اسپليت از مولتي اسپليت بيشتر باشد. به علاوه، داكت اسپليت براي ساختمان هاي كوچك تر مناسب است.

داكت اسپليت اينورتر نسبت به داكت اسپليت معمولي مزاياي بسيار بيشتري دارد. اينورتر بودن داكت اسپليت سبب كاهش قابل توجه مصرف انرژي برق مي شود. به علاوه، نوسانات دماي هواي داخل ساختمان در مقايسه با داكت اسپليت هاي معمولي بسيار كمتر است.

همچنين، خاموش و روشن شدن هاي متوالي داكت اسپليت هاي معمولي سر و صداي ناخوشايندي ايجاد مي كند كه داكت اسپليت هاي اينورتر اين مشكل را ندارند زيرا دور موتور آن ها به تدريج كم و زياد مي شود. اين كم و زياد شدن تدريجي دور موتور در داكت اسپليت هاي اينورتر مزيت ديگري نيز دارد.

خاموش و روشن شدن موتور كمپرسور در داكت اسپليت از مزايا داكت اسپليت اينورتر

خاموش و روشن شدن هاي متوالي موتور كمپرسور در داكت اسپليت هاي معمولي سبب وارد آمدن شوك هاي الكتريكي متعدد، هم به خود اسپليت و هم به ديگر وسايل برقي منزل شما مي شود كه عمر آن ها را به طور قابل توجهي كاهش مي دهد اما از آن جا كه داكت اسپليت هاي اينورتر مدام روشن هستند و فقط دور موتور آن ها كم و زياد مي شود، شوك الكتريكي به موتور كمپرسور و ديگر وسايل الكتريكي منزل شما وارد نمي آيد و در عمر موتور كمپرسور اينورتر بسيار بيشتر از موتور كمپرسور معمولي است.

به طور كلي مي توان گفت كه داكت اسپليت هاي اينورتر نسبت به اسپليت ها و مولتي اسپليت هاي معمولي بسيار كم هزينه تر و با دوام تر هستند و عملكرد بسيار بهتري دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.